Kleine Veerweg 19

Voor 1949, Oldeneel B 189-2

situatie 2019

1936 Deze boerderij wordt in 1936 nieuw gebouwd door de familie Logtenberg. Berend Jan Logtenberg (1863 – 1951) heeft een boerderij aan de overzijde van de Kleine Veerweg, dat is nr. 16. Berend Jan en Hendrikje Wildeboer krijgen daar drie zoons, waarvan er één is overleden aan de Spaanse griep.

Berend Jan zijn vrouw Hendrikje Wildeboer is in 1926 overleden.

Op nr. 16 is zijn jongste zoon Gerrit met diens vrouw Geertje Ruitenberg boer en boerin.

Gerrit en Geertje blijven kinderloos.

1936

Omdat zijn oudste zoon Jan (1887 – 1969) in 1936 huwt met Reintje van Hittersum (1897 – 1973) wordt besloten een nieuwe boerderij te bouwen, aan de overzijde van de Kleine Veerweg, dat wordt eerst Oldeneel B 189-2 na 1949 nummer 19.

De landbouwgrond wordt verdeeld.

Huwelijk van Jan Logtenberg met Reintje van Hittersum
Boerderij ongeveer jaren ’50

Berend Jan doet de boerderij samen met zoon en schoondochter tot zijn overlijden in 1951.

Een Gradus van Vilsteren is nog een tijdlang arbeider geweest bij de fam. Logtenberg

Jan Logtenberg en Reintje van Hittersum runnen de boerderij tot half jaren zestig.

Ook Jan en Reintje blijven kinderloos.

Er is ook nog een lachwekkend maar eigenlijk triest voorval te melden. Reintje was door al het werk slecht ter been, heeft een schelle stem en Jan is doof. [komt hem soms wel goed uit]. Ze gaan altijd met z’n tweeën koeien melken, met een sleep- of wipkar, Reintje zit dan altijd achterin. Ook deze keer gingen zij naar het “koeland”, gelegen aan de Steenwetering.Ver achteruit, met een weg met vele kuilen.  Als Jan in het land komt zit Reintje niet meer in de kar, onderweg is zij er uit gehobbeld, dus moet Jan terug, zijn vrouw ophalen. Hij heeft haar geroep niet gehoord.

De laatste jaren zijn zwaar en gaan alleen met de nodige hulp uit de familie.

Jan overlijdt in 1969 en Reintje in 1973.

196?
De boerderij met wat grond wordt half jaren ’60 verkocht aan de familie Kroes.
De landbouwgrond gaat via vererving naar familie leden van Jan en Reintje Logtenberg – van Hittersum
De familie Kroes heeft er maar enkele jaren gewoond.

1965
Zij verkopen de boerderij met aanliggende grond in 1965 aan de familie Hooijman.
De familie Hooijman – van den Berg komt uit Mastenbroek waar ze een boerderij hebben.
Aan de Kleine Veerweg 19 gaan zij als hobby boer verder.
Zoon Jan is melkrijder, eerst met trekker en wagen, later met een vrachtauto.

Foto uit de jaren ’80. Foto 2019

1979
Vader Hooijman overlijdt in 1979, moeder Hooijman – van den Berg overlijdt in 2003.

2008

Zoon Jan blijft er nog enige jaren wonen, tot hij vanwege gezondheidsproblemen, eerst tijdelijk in een verzorgingshuis wordt opgenomen. Naar verloop van tijd blijkt dat hij er kan blijven wonen.

De boerderij aan de Kleine Veerweg 19 wordt verkocht aan de familie Lenferink.
De fam. Lenferink komt uit Westenholte waar zij pony’s houden.
Zij kunnen in Westenholte met die hobby niet goed uit de voeten.
Aan de Kleine Veerweg 19 krijgt de fam. Lenferink ten eerste meer woonruimte.
Tevens zijn hier meer mogelijkheden voor het houden van paarden, pony’s en ander kleinvee.
De boerderij is schitterend in oude staat hersteld, evenals de gerenoveerde schuren en de nieuwe
gebouwde paardenstal.

De familie woont hier nog steeds met veel plezier.

situatie 2019

Bron: fam. Dijk – Logtenberg, fam. Hooijman, fam. Lenferink. Samenstelling: M.Dijk.