Oldeneelweg 3

Dit adres is nadat het in 1924 gebouwd is Oldeneel B 144 2, na 1930 wordt het adres Oldeneel B 175.
Na 1947 wordt het adres eerst Steenweteringweg 3 om in 1959 het huidige adres Oldeneelweg 3 te krijgen.

Situatie 2022.
Kadastrale kaart uit 1959 waar een vernummering heeft plaatsgevonden van nr. 2233 naar 2983.

Gerrit Jan van der Kolk [1880 – 1960] koopt in 1923 een perceel grond van de erven Luchtenbelt en dat zijn, de weduwe van Egbert Luchtenbelt, Hillegonda van Tongeren [1863 – 1940] voor de ½, en haar zoon Evert Jan Luchtenbelt [1894 – 1990] voor de ½. In dat jaar wordt er een boerderijtje gebouwd door Gerrit Jan van der Kolk, hij is klompenmaker.
Als hij het koopt heeft het een kadastraal nr. M 2233

Gerrit Jan is geboren in 1880 aan wat nu Kleine Veerweg 31 is.
Zijn ouders zijn Jan van der Kolk en Maria van Dijk, Jan van der Kolk is veerman tot 1913, dan laat hij zich uitkopen door zijn broers Jurriën en Eibertus van der Kolk. [Zie Kleine Veerweg 31].

Gerrit Jan van der Kolk is in 1915 getrouwd in Hattem met Elizabeth Breunis [geb. 27-06-1890].
Er wordt een zoon geboren die vroegtijdig komt te overlijden.
Gerrit Jan is dus klompenmaker en woont daar tot 1937, dan verkoopt hij de woning aan Hendrik Wagteveld.
Gerrit Jan en Elizabeth verhuizen dan naar Oldebroek.

Deze Hendrik Wagteveld verkoopt de woning nog hetzelfde jaar door aan Aaltje Luchtenbelt.
In 1947 overlijdt Aaltje en gaat de woning naar haar familie Evert Jan Luchtenbelt en zijn kinderen, Egbert, Gerrit Hendrik en Hillegonda. Vader Evert Jan 5/8 en zijn 3 kinderen ieder 1/8 deel.

Bewoning:
Het boerderijtje wordt na de bouw in 1924 bewoond door Gerrit Jan van der Kolk, hij woont er tot de verkoop in 1937.
Eigenaresse Aaltje Luchtenbelt verhuurt het dan aan Hilbert Logtenberg.
Hilbert treed in 1938 als arbeider in dienst bij de familie Luchtenbelt aan de Oldeneelweg 1.
Hilbert is geboren op 08-05-1916 te Heerde en trouwt op 13-12-1945 in Zwolle met Annigje Kolthoorn geboren op 17-06-1915 te Zwolle. Zij blijven kinderloos. Hilbert blijft tot 1949 of 1950 in dienst bij de familie Luchtenbelt.
Hij gaat dan terug naar zijn geboortestreek Heerde.

1950 – 2000
Op 16-02-1950 huwt Gerrit [Gait] van Olst [1920 – 1999] geb. 29-12-1920 met Elisabeth [Betsie] Katgert [1926 – 2014] geb. 03-07-1926.
Zij huwen in de gemeente Zwollerkerspel.
Gait en Betsie gaan wonen aan, de Steenweteringweg 3, [in 1959 Oldeneelweg geworden] de woning die verhuurt wordt door de erven Luchtenbelt. Gait werkt dan ook bij de familie Luchtenbelt. De boerderij ligt vlakbij aan de Oldeneelweg 1.

Het bruidspaar Gait en Betsy met de woning die zij betrekken, met in 1965 met hoog water.

Dat hield ook in dat als er ’s nachts een koe moest kalven en als dat dan niet gemakkelijk ging, Gait ook moest komen. Dan werd er op het raam getikt en geroepen “koe kalven” en dan sprong Gait uit bed en ging naar de boerderij.

Gait houdt wel van geintjes en streken uithalen, daar staat hij wel om bekend.
Ze hebben een eigen groentetuin waar van alles wordt verbouwd, aardappelen diverse groentes, meestal teveel voor eigen gebruik. Het komt dan ook geregeld voor dat aan deze en gene in de buurt wordt gevraagd “ moet je nog een kropje sla of andijvie “.
In het begin na hun trouwen houden Gait en Betsie ook nog een paar varkentjes op de deel, natuurlijk ook voor eigen gebruik.
Ze hebben ook een herdershond gehad, Meta genaamd, die keurig de krant aannam van de krantenjongen.

Gait en Betsie bleven kinderloos, maar hebben meerdere malen pleegkinderen in huis gehad, om voor korte of langere tijd voor te zorgen.

Links: Betsy helpt pleegkind met reparatie brommer. Rechts: Gait aan het maaien met zeis.

Betsie doet veel naaiwerk in de buurt en helpt mensen in de huishouding.
Zij is lid van de vrouwenvereniging en zit bij het verjaardagfonds van de Kerk.
Ook is Betsie een verwoed tuinierster vooral in de bloementuin.
Er wordt ook gul een boeketje weggegeven.

De woning in de jaren ’80.

In de jaren ’70 raakt Gait in de WAO.
Zij blijven daar wel wonen.
Gerrit van Olst [Gait] overlijdt op 19-10-1999. Betsie vertrekt in 2000 naar een woning in Zwolle – Zuid.
Elisabeth [Betsie] Katgert overlijdt op 18-10-2014.
Nadat Betsie in 2000 de woning verlaten heeft gaat Rinus van der Bend er wonen, hij is tot dan huurder van de woning Oldeneelweg 4. Rinus heeft er maar kort van mogen genieten, hij is na ongeveer 1,5 maand plotseling overleden.
De woning wordt door de familie Luchtenbelt op 22-10-2001 verkocht aan de familie Dekker.

Onderstaande tekst is een persoonlijke inbreng van Corrie en Wim Dekker.
De woning, met kadastrale aanduiding K 1037, wordt door de familie Luchtenbelt op 22-10-2001 per inschrijving verkocht aan Wim Dekker ( ICT’ er van beroep, geboren 1957 in de Ruiterlaan te Zwollerkerspel) en Corrie Dekker – ter Horst (Leerkracht basisschool, geboren 1957 in de Leliestraat te Zwolle) die toen in Apeldoorn woonden met hun twee zonen Bas en Daan en een poes.
Het duurde meer dan een jaar voordat de bouwvergunning vanwege een bestemmingsplanwijziging rond was. Om eventueel het kraken van het “oude” huisje tegen te gaan trok Bas erin. Bas studeerde op het Windesheim college en genoot er van zijn vrijheid. De salamanders zwommen in de kelder en in de winter stonden de ijsbloemen op de ramen. De sneeuw blies door het dak zodat de zoldervloer wit was. Toen de bouwvergunning rond was werd het huisje in de zomer van 2003 gesloopt en een half jaar later werd de nieuwe woning opgeleverd. De kadastrale aanduiding is veranderd in K 2663.
Corrie en Wim zijn op 65 jarige leeftijd in 2022 met pensioen gegaan en genieten dagelijks volop van de prachtige plek.

Bron: Collectie Overijssel, [voorheen H.C.O.], fam. Lokate – van Olst, fam. Luchtenbelt, fam. Dekker. Samensteller: M. Dijk.