28 Sept – Burendag & Dag van de IJssel

Programma en uitnodiging

Zaterdag 28 september is het Burendag en Dag van de IJssel. De buurtvereniging Schelle Oldeneel grijpt deze gelegenheid aan om een reeks aan activiteiten te organiseren voor alle bewoners van dit gebied(burendag) en voor bezoekers aan dit gebied (Dag van de IJssel). Graag informeren we u over deze activiteiten. We hopen dat u net zo enthousiast bent over dit programma als uw organiserende mede-buurtbewoners en dat we u mogen ontmoeten op één of meerdere activiteiten.

Burendag

Van 16.00 – 17.30 uur – Koffieklets & theeleut in de Schelleschool (met gratis bloembollen!)

Burendag is opgezet als een jaarlijks terugkerend feest dat je samen viert met je buren op de 4e zaterdag in september.

Dit jaar is dat dus 28 september. De Buurtvereniging haakt in op dit landelijke initiatief. Voor alle bewoners van Schelle en Oldeneel is het een gelegenheid om gezellig samen te komen. Iedereen is dus uitgenodigd voor koffie & thee om 16:00 bij de Schelleschool (Bosweg 9).

Dankzij subsidie van het Oranjefonds heeft de buurtvereniging bij de organisatie Natuur & Milieu Overijssel, 2000 (!) bloembollen besteld. Alle buren die tussen 16:00 en 17:30 uur langskomen kunnen dus gratis bloembollen meenemen! Op=Op dus kom op tijd!

Van 19.30 – 21.00 uur – Een Greppeltocht! Een spannende uitdaging in het donker voor jong en oud!

Wie vindt zo snel mogelijk de punten die zijn aangegeven op de landkaart?  En weet ondertussen de jagers te ontwijken? We organiseren een spannend spel op de avond van 28 september.

Het is een wandeltocht in het donker voor teams (ideale groepsgrootte van een team is 3-5 personen). Er wordt om 19:30 gestart bij de Schelleschool (Bosweg 9). De tocht duurt ongeveer 1,5 uur. Teams (introducees zijn welkom!) kunnen zich aanmelden bij miriam.hendriksen@gmail.com. Doe dat zo snel mogelijk! Kleed je voor deze tocht in donkere kleding (je moet je kunnen verbergen voor de jagers!) en trek wandelschoenen aan. En vergeet je zaklamp niet, want anders kan je de aanwijzingen niet lezen!

Dag van de IJssel

Van 10-16 uur – Openlucht fototentoonstelling op verschillende plaatsen in Schelle Oldeneel

Op zaterdag 28 september gaan we ook een heuse openlucht fototentoonstelling inrichten. Op verschillende plaatsen langs de openbare weg treft u 45 prachtige foto’s aan die allemaal in Schelle Oldeneel zijn gemaakt. We hebben bij de selectie drie thema’s gebruikt:

1: “Wat gebeurt er op de dijk?”

2: “Schelle Oldeneel: Vroeger en nu”

3: “Wat is het hier toch schitterend!”

Van 10-16 uur – Wuivend Riet op herhaling. Een doorlopende vertoning van de film over ‘Wuivend Riet 2016’

Vele buurtgenoten hebben deelgenomen aan de organisatie en genoten van de uitvoering van Wuivend Riet in 2016. Om deze bijzondere muziekuitvoering nog eens te beleven wordt de film “Wuivend Riet” vertoond. De film wordt buiten op een scherm geprojecteerd, dit scherm wordt opgesteld in de buitenwaarden van Schelle Oldeneel, aan de voet van de dijk, ongeveer op dezelfde locatie als waar het muziekstuk in 2016 werd opgevoerd. Deze film zal doorlopend te zien zijn.

Open Tuinen

Op twee locaties aan de Kleine Veerweg zijn inspirerende tuinen opengesteld voor publiek. Beide tuinen zijn een bezoek zeker waard!

Van 11-16 uur – Klaas Pierik en Hennie de Lange (Kleine Veerweg 11a) hebben hun tuin opengesteld van 11 tot 16 uur. Als vaste deelnemer aan de Open Tuinen route in Zwolle hebben ze besloten ook op 28 september hun tuin open te stellen voor geïnteresseerden.

Van 14 -17 uur – Thijs Kwakernaak (houten sculpturen) en Marjoleine van Dijk (helende planten) stellen hun tuin aan Kleine Veerweg 25a open. In deze tuin zal ook een muzikale omlijsting worden verzorgd met klankschalen.

Overige activiteiten:

10.00 uur – Opening Voetveer over de nevengeul. Wethouder Ed Anker verricht de openingshandelingUITGESTELD

Op 28 september wordt om 10:00 in de ochtend het nieuwe voetveer (bij de rode spoorbrug) geopend. Wethouder Ed Anker verricht de opening. Met dit voetveer wordt het op 14 september geopende Voerman struinpad compleet gemaakt. Wandelaars kunnen nu dit struinpad rondlopen in beide richtingen.

Iedereen is van harte uitgenodigd om bij deze opening aanwezig te zijn. Bij deze opening zal er een passend lied ten gehore worden gebracht. Peter van Leeuwen en Margareth van Munster vertolken dan, met hulp van bewoners uit Schelle Oldeneel (in de rol van een soort shantykoor) het door deze bewoners zelf gecomponeerde en gearrangeerde lied “Het kleine Veer”.  Alle aanwezigen worden uitgenodigd het refrein mee te zingen:

Het Kleine Veer, oh prachtige plek

Met je eigen bijzondere sfeer

Het Kleine Veer, ja dat is mijn stek

Want nergens ben ik zo thuis als hier

Aan de oever van mijn rivier

Vragen, wensen, aanbod van hulp: Neem contact op met de organisatie!

• Voor opening pontje en filmpresentatie: Erica en Dirk-Jan van Swaay:  ericavanswaay@me.com  – 06-55713888
  • Voor de Burenkoffie & Greppel tocht: Miriam Hendriksen, Rita Hageman, Mary Christel Wolthuis – miriam.hendriksen@gmail.com  06-11517720
  • Voor foto tentoonstelling: Sicco van der Sluis – vereniging.schelleoldeneel@gmail.com 06-55396700